Hvornår anses man at have fået Iqâmat-ul-Hudjdjah?

Taler: Imâm Muhammad bin Sâlih bin `Uthaymîn (d. 1421)

Kilde:

 

Jeg anser at en person som er ansvarlig for sine handlinger ikke har fået Iqâmat-ul-Hudjdjah før han får den på en måde så at han kan forstå den. Vi ved imidlertid at menneskernes forståelse varierer. Der findes dem som forstår denne tekst soleklart uden nogen som helst tvivl. Andre forstår den ikke lige så klart og de kan desuden få tvivl i deres hjerter. Den første har højeste kendskab og kundskab. Den anden har kun begyndelsen af kundskaben. Der er dog ingen tvivl om, at den anden har fået Iqâmat-ul-Hudjdjah. Han har trods alt forstået pointen, selvom han ikke har den fulde forståelse som den første har – ligesom Abû Bakr og `Umar.

Hvad angår den som får rede på en tekst [fra Qur’ânen og Sunnah] uden at forstå den overhovedet, som eksempelvis en udlænding som ikke kan arabisk og ikke forstår teksten, er der ingen tvivl om at han ikke har fået Iqâmat-ul-Hudjdjah. Beviset for dét er Allâhs تَبَارَكَ وَ تَعَالَى ord:

وَمَا أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلاَّ بِلِسَانِ قَوْمِهِ لِيُبَيِّنَ لَهُمْ فَيُضِلُّ اللّهُ مَن يَشَاء وَيَهْدِي مَن يَشَاء

“Vi har ikke sendt nogen udsending ud, undtagen i sit eget folks tungemål, så han kan give dem klarhed. Allâh vildleder, hvem Han vil, og retleder, hvem Han vil.” (14:4)

Det vil sige efter denne klarlæggelse på et sprog som de forstår. Han vildleder hvem Han vil, så at han ikke accepterer den – og Han retleder hvem Han vil, så at han accepterer den.

Hvad er nytten ved at læse Qur’ânen på arabisk for en udlænding – når han ikke forstår den? Hvis en udlænding var kommet til dig og prædikede til dig i fem timer i sit sprog som du ikke forstår, ville du ikke have forstået noget. Det samme gælder for udlændingen i forhold til arabisk.

Jeg anser som sagt at man må få rede på sandheden og forstå dens betydning på en måde som klarlægger sandheden. Hvad angår Allâhs تَعَالَى ord:

وَأُوحِيَ إِلَيَّ هَذَا الْقُرْآنُ لأُنذِرَكُم بِهِ وَمَن بَلَغَ

“Denne Qur’ân er blevet mig åbenbaret, for at jeg dermed kan advare jer, og hvem den end når.” (6:19)

er der ingen tvivl om, at Qur’ânen er blevet åbenbaret med formulering og betydning. Verset betyder den som dens formulering og betydning når – eller den som taler dette sprog og får Iqâmat-ul-Hudjdjah lige så snart han hører Qur’ânen. Dette synspunkt bevises af de specifikke beviser og også af de generelle – som Allâhs تَعَالَى ord:

لاَ يُكَلِّفُ اللّهُ نَفْسًا إِلاَّ وُسْعَهَا

“Allâh pålægger ingen mere, end han kan bære.” (2:286)

فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ

“Så frygt Allâh, alt hvad I kan!” (64:16)

Det er almindeligt kendt at én som ikke forstår betydningen heller ikke er i stand til at acceptere den. Men den som får rede på at Allâhs sendebud Muhammad  er blevet sendt og at hans religion har afskaffet alle andre religioner, må forske i den. Der er risiko for, at personen sjusker med forskningen. I dette tilfælde undskyldes han ikke – fordi han er sjusket.