Forskellen mellem studierejser og rejser til grave

Taler: Imâm Sâlih bin Fawzân al-Fawzân

Kilde:

 

Spørgsmål: De som rejser til profetens صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّم grav for tilbedelses skyld argumenterer med studierejser. Hvordan tilbagevises det?

Svar: Studierejser er pålagte:

وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنفِرُواْ كَآفَّةً فَلَوْلاَ نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَآئِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُواْ فِي الدِّينِ وَلِيُنذِرُواْ قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُواْ إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ

De troende skal ikke rykke ud alle sammen. Hvis et antal fra hver deling ikke rykker ud, så lad dem tilegne sig forståelse for religionen, og lad dem advare deres folk, når de vender tilbage til dem! Måske tager de sig i agt! (9:122)

Rejser til profetens صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّم grav er ikke af hensyn til viden. De fører til afgudsdyrkelse. Derfor er de forbudte. Der er altså forskel mellem rejser til grave (profetens صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّم eller andres) og studierejser.