“Beviset” for at kuplerne på grave er tilladte

Taler: Imâm Sâlih bin Fawzân al-Fawzân

Kilde:

 

Spørgsmål: Nogle gravdyrkere argumenterer med den grønne kuppel over profetens صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّم grav som et bevis på at det er tilladt at bygge kupler på grave. De siger at Allâh ikke ville have været tilfreds med at den blev bygget på toppen af profetens صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّم grav havde de ikke været tilladte…

Svar: Allâh ville ikke have været tilfreds? Har du et bevis for, at Allâh er tilfreds med den? سُبْحَانَ اللهِ; Taler du om Allâh uden viden?

Kuplen blev bygget af en senere magthaver. Han byggede den ikke på de lærdes befaling eller efter konsultation med dem.

Derudover var graven ikke inde i moskéen, men uden for moskéen. Profeten صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّم blev begravet i sit hjem. Hvorfor blev han begravet i sit hjem og ikke på begravelsespladsen? Fordi der frygtedes at hans grav ville have blevet taget til et helligt sted for bøn. Han forblev i sit hjem uden for moskéen under de rettroende kaliffers kalifater, Mu`âwiyah bin Abî Sufyâns kalifat og `Abdul-Malik bin Marwâns kalifat.

Da al-Walîd bin `Abdil-Malik kom til magten, ønskede han at udvide den profetiske moské. Han udvidede moskéen fra den østlige side – og på den måde kom det profetiske rum ind i den. De lærde var ikke tilfredse med det. Det var altså en af magthavernes handling. Det har I gået igennem i as-San`ânîs ”Tathîr-ul-I`tiqâd”. Deri nævnes det profetiske rum og hvordan det blev ført ind i moskéen.