Reglen for at studenterne skal svare på spørgsmål

Taler: Imâm Muhammad bin Sâlih bin `Uthaymîn (d. 1421)

Kilde:

 

Spørgsmål: Når visse studenter får stillet spørgsmål, bliver de bange for at svare – fordi de frygter at udgive fatwa uden viden. På den anden side er de bange for at skjule viden hvis de ikke svarer. Hvad er reglen i denne sag, så at de skønnes for begge foreteelser?

Svar: Reglen er at de ikke skal udgive fatâwâ uden viden. Det har Allâh detaljeret til det fuldeste. Han sagde:

وَلاَ تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْؤُولاً

“Følg ikke noget, hvorom du ingen viden har! Hørelse, syn og hjerte, alt dette bliver man draget til ansvar for.” (17:36)

قُلْ إِنَّمَا حَرَّمَ رَبِّيَ الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ وَالإِثْمَ وَالْبَغْيَ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَأَن تُشْرِكُواْ بِاللّهِ مَا لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ سُلْطَانًا وَأَن تَقُولُواْ عَلَى اللّهِ مَا لاَ تَعْلَمُونَ

Sig: “Min Herre forbyder kun de skamløse handlinger, både åbenlyst og i det skjulte, synd, vold med urette, at I sætter noget ved Allâhs side, hvorom Han ikke har sendt nogen bemyndigelse ned, og at I siger om Allâh, hvad I ikke ved.” (7:33)

Sådan lyder reglen.

Med hensyn til redningen for den skjulte viden, har de ingen viden at skjule. Hvis de derimod kender dommen for et bestemt spørgsmål, skal de forklare den. Men de har ingen viden.

Spørgsmål: Og hvis der er tale om indlysende spørgsmål?

Svar: Folk har indimellem forkert opfattelse af indlysende spørgsmål.

Spørgsmål: Det kan altså ikke kaldes for fatwa?

Svar: Hvis han eksempelvis bliver spurgt om renten er lovlig eller ulovlig, siger han at den er ulovlig.

Spørgsmål: Selv om det er spørgsmål relateret til bønnen?

Svar: Også bønnen. Er alle spørgsmål relateret til bønnen kendte?

Spørgsmål: For eksempel dommen for den som ikke beder.

Svar: Det er harmløst. Det som er kendt, er kendt. Men så længe de er usikre og tvivlsomme, skal de undlade at svare. I så fald skal den der stiller spørgsmål skrive dem ned og de skal stille dem til en lærd.

Spørgsmål: Er det i orden at citere de lærde såfremt de har udtalt sig om spørgsmålet?

Svar: Hvis de ved at de lærde har udtalt sig om et bestemt spørgsmål, må de citere dem.

Spørgsmål: Skal fatwaen tilskrives den lærde?

Svar: Det er harmløst. Eksempel på det er at han siger at han har hørt en vis Shaykh sige noget bestemt om et bestemt emne. Det er harmløst.