Fortræffeligheden af de første ti dage af Dhûl-Hidjdjah

Taler: Imâm Muhammad bin Sâlih bin `Uthaymîn (d. 1421)

Kilde:

 

Profeten  sagde om de første ti dage af Dhûl-Hidjdjah:

مَا مِنْ أَيَّامٍ الْعَمَلُ الصَّالِحُ فِيهِنَّ أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ مِنْ هَذِهِ الأَيَّامِ الْعَشْرِ فَقَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ وَلاَ الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم‏ وَلاَ الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ إِلاَّ رَجُلٌ خَرَجَ بِنَفْسِهِ وَمَالِهِ فَلَمْ يَرْجِعْ مِنْ ذَلِكَ بِشَيْءٍ

“Ingen (god) handling er Allâh mere kær end en handling under disse Ti dage. De sagde: “Ikke engang Djihâd på Allâhs vej?” Han  sagde: “Ikke engang Djihâd på Allâhs vej, bortset fra en mand som går i krig med sit liv og sin ejendom og vender ikke tilbage med nogen af disse”.” (at-Tirmidhî 757)

På basis af denne ærefulde hadîth bør vi stræbe efter at udføre gode gerninger under disse Ti dage, såsom faste, påmindelse om Allâh (Dhikr), Qur’ân-læsning, øget forrettelse af bønnen, velgørenhed, godhed mod skabelser og andet som man nærmer sig Allâh تَبَارَكَ وَ تَعَالَى med.

Gode handlinger under disse Ti dage er endda bedre end de gode handlinger under sidste ti dage af Ramadhân, da profeten  har bekræftet dette med sine altomfattende ord:

مَا مِنْ أَيَّامٍ الْعَمَلُ الصَّالِحُ فِيهِنَّ أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ مِنْ هَذِهِ الأَيَّامِ الْعَشْرِ

“Ingen (god) handling er Allâh mere kær end en handling under disse Ti dage.”

Studenter bør gøre folk opmærksom på disse Ti dages fortræffelighed, fordi folk er ubevidste og uvidende om det – og er i behov af påmindelse og viden.

Den vigtigste fastedag blandt disse er `Arafah-dagen (den niende Dhûl-Hidjdjah), fordi profeten  sagde da han blev spurgt om den:

صِيَامُ يَوْمِ عَرَفَةَ إِنِّي أَحْتَسِبُ عَلَى اللَّهِ أَنْ يُكَفِّرَ السَّنَةَ الَّتِي قَبْلَهُ وَالَّتِي بَعْدَهُ

“Jeg håber fra Allâh at fasten af `Arafah-dagen sletter synder i det foregående og følgende år.” (Ibn Mâdjah 1802)

Hvad derimod angår dét som visse folk gør, når de specificerer og begrænser fasten til den syvende, ottende og niende Dhûl-Hidjdjah og betragter det som noget specielt – er det forkert. Hvis nogen plejer at faste tre dage i hver måned og vil faste den syvende, ottende og niende fordi han plejer at faste de dage – er det i orden. Derimod har det ingen grund at sige at det er Sunnah faste kun den syvende, ottende og niende Dhûl-Hidjdjah. Man skal enten faste alle disse dage, eller kun `Arafah-dagen.

Men hvis man plejer at faste tre dage i hver måned og derfor faster den syvende, ottende og niende – er det i orden.