Skal man lytte til en prædikant som er Hizbî?

Taler: `Allâmah Muqbil bin Hâdî al-Wâdi`î (d. 1422)

Kilde:

 

Spørgsmål: Skal man lytte til en prædikant som er Hizbî?

Svar: Jeg råder mine brødre Ahl-us-Sunnah at adskille sig. Sunnah spredes kun ved hjælp af særpræg. De skal kun være til stede hvis de bliver udsat for pres og ubehag skulle de ikke være til stede. I så fald skal de lytte til det, der er i overensstemmelse med sandheden. Og hvis det ikke er i overensstemmelse med sandheden – som når de kalder til valg, demokrati, socialisme eller lignende – er du ikke forpligtet til at tie eller lytte.

Når det kommer til `Îd-prædiken, er det tilladt at gå derfra uden at lytte til den. Profeten صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ tillod den som ikke ønsker at lytte til den at forlade stedet. Det er fredagsbønnen man skal lytte til, mens man venter på bønnen. Dog er det tilladt at bede om tilgivelse, fordi Allâh عَزَّ وَجَلَّ sagde:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِيَ لِلصَّلَاةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَىٰ ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ۚ ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ

“I, der tror! Når der kaldes til bønnen om fredagen, så bestræb jer på at ihukomme Gud, og lad forretningerne ligge! Det er det bedste for jer, hvis I blot vidste det!” (62:9)

Der fandtes Salaf som ikke lyttede når prædikanten bagtalte profetens صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ familie. Når der blev sagt til dem at tie stille, sagde de:

“Dette er ikke hvad vi er blevet beordret at tie til. Verset siger:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِيَ لِلصَّلَاةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَىٰ ذِكْرِ اللَّهِ

“I, der tror! Når der kaldes til bønnen om fredagen, så bestræb jer på at ihukomme Gud, og lad forretningerne ligge!” (62:9)

Vi er ikke blevet beordret at tie til dette.