Dommen for Sutrah

Taler: Imâm Sâlih bin Fawzân al-Fawzân

Kilde:

 

Spørgsmål: Hvad er dommen for Sutrah i bønnen, og er det tilladt at bede uden Sutrah – i tilfælde af at nogen passerer foran den bedende?

Spørgsmål: Sutrah er rekommanderet, og ikke obligatorisk. Den er altså rekommanderet. Dermed gælder det at den der beder uden Sutrah har en gyldig bøn.

Skal vi i tilfælde af, at man beder uden Sutrah, sige til vedkommende at hans bøn er ugyldig? Ingen har sagt det – så bønnen er ikke ugyldig. Beviserne peger på at Sutrah er rekommanderet og hører under fuldkommengørelse af bønnen.

Sutrah er altså stærkt rekommanderet – med det formål at forhindre folk i at passere foran den bedende. Såfremt den bedende udfører bønnen uden Sutrah, vil vejen foran ham være åben for alle. Så der er stor nytte at hente i Sutrah, men den er dog ikke obligatorisk. Udover det, er det i orden at passere foran den bedende hvis det er nødvendigt – som eksempelvis i Masjid-ul-Harâm (Den Hellige Moské i Mekka), profetens  moské i Madînah og i stor menneskemængde. Det forestiller ikke et problem når der er tale om nødvendighed.

Hvis det nu ikke er nødvendigt, er det forbudt at passere foran den bedende. Allâhs sendebud  sagde:

لَوْ يَعْلَمُ الْمَارُّ بَيْنَ يَدَىِ الْمُصَلِّي مَاذَا عَلَيْهِ لَكَانَ أَنْ يَقِفَ أَرْبَعِينَ خَيْرًا لَهُ مِنْ أَنْ يَمُرَّ بَيْنَ يَدَيْهِ

“Hvis den, der passerer foran den bedende, vidste hvor stor synd det er, ville det være bedre for ham at blive stående i fyrre (dage, måneder eller år) – end at passere foran.” (al-Bukhârî 510)

Allâhs sendebud  har samtidig beordret at den, der passerer foran den bedende, forhindres i det (skubbes væk) og tilføjet at, såfremt vedkommende videre insisterer på at passere, skal man kæmpe mod ham. Personen skal altså skubbes af vejen og endda slås, for hans ven Shaytân er med ham og opfordrer ham til det.

Dermed er det forbudt at passere foran den bedende medmindre nødvendighed kræver det.

Der skal også nævnes, at de, der beder bag imâmen, har tilstrækkeligt i imâmens Sutrah. Den bedende skal udelukkende have Sutrah når han beder alene eller er imâm, for at forhindre folk i at passere foran. Skulle han dog bede uden Sutrah og en eller anden passerer foran ham, er hans bøn stadigvæk korrekt.