Dommen for at sværge ved andet end Allâh

Taler: Imâm `Abdul-`Azîz bin `Abdillâh bin Bâz (d. 1420)

Kilde:

 

Spørgsmål: Hvad er dommen for dem der sværger
ved andet end Allâh?

Svar: Som det er nævnt, at sværge ved andet end Allâh er mindre afgudsdyrkelse. Derfor skal de angre sig foran Allâh. Det vil sige at de skal angre sig foran Allâh fordi de har sværget ved andet end Allâh, såsom ære, Ka`bah, liv – eller en andens liv og ære. Alt dette er afgudsdyrkelse, men mindre en af slagsen. Derfor skal personen der har begået den angre sig foran Allâh, stoppe med at gøre det – og være fast besluttet på aldrig at vende tilbage til denne synd.

Profeten  صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ sagde:

مَنْ كَانَ حَالِفًا فَلْيَحْلِفْ بِاللَّهِ أَوْ لِيَصْمُتْ

“Lad den som sværger sværge ved Allâh eller tie.” (al-Bukharî 2679)

مَنْ كَانَ حَالِفًا فَلاَ يَحْلِفْ إِلاَّ بِاللَّهِ

“Hvis nogen sværger, skal han ikke sværge ved andet end Allâh” (al-Bukharî 3836)

مَنْ حَلَفَ بِغَيْرِ اللَّهِ فَقَدْ أَشْرَكَ

“Den der sværger ved andet end Allâh har begået afgudsdyrkelse.” (Abû Dâwûd 3251)

Det er obligatorisk at sværge kun ved Allâh og hvis man sværger ved andet – bliver man afgudsdyrker af mindre afgudsdyrkelse. Dog kan det også være en større afgudsdyrkelse hvis man i sit hjerte ophøjer den person på samme måde som Allâh ophøjes – eller tror på at personen kan tilbedes udover Allâh. Denne hensigt gør det til en større afgudsdyrkelse.

Hvis det blot drejer sig om en talemåde, er det i dette tilfælde en mindre afgudsdyrkelse. Hvis man derimod betragter, at det er i orden at tilbede og kalde det man sværger ved udover Allâh, og at det er det værd, eller hvis man i hjertet ophøjer det på samme måde som Allâh ophøjes – drejer det sig i dette tilfælde om en større afgudsdyrkelse.

At sværge ved andet end Allâh er i sig selv en mindre afgudsdyrkelse så længe objektet ikke bliver ophøjet i hjertet som Allâh ophøjes, betragtet værdigt tilbedelsen, spurgt om hjælp, der ikke fastes for dets skyld og lignende.