al-Fâtihah skal læses under alle omstændigheder

Taler: Imâm Muhammad bin Sâlih bin `Uthaymîn (d. 1421)

Kilde:

 

Spørgsmål: Skal jeg læse al-Fâtihah bag imâmen som læser højt og indleder et kapitel efter al-Fâtihah?

Svar: At læse al-Fâtihah er en søjle i bønnen. Ellers er den ugyldig. Beviserne er generelle og mangler specifikation. Det er altså en søjle at læse al-Fâtihah, både for imâmen, den ledte – og den som beder alene. Dette gælder for bønner som læses tyst ligesom højt.

Dette er den korrekte mening om spørgsmålet, som deles af ash-Shâfi`î رَحِمَهُ اللهُ. Beviset for den er profetens صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّم generelle ord:

لاَ صَلاَةَ لِمَنْ لَمْ يَقْرَأْ بِفَاتِحَةِ الْكِتَابِ

“Den som ikke læser Bogens indledning har ingen bøn.” (al-Bukhârî 756 og Muslim 394)

Hvad angår hadîthen

مَنْ كَانَ لَهُ إِمَامٌ فَإِنَّ قِرَاءَةَ الإِمَامِ لَهُ قِرَاءَةٌ

“For enhver som har en imâm gælder at imâmens læsning er hans læsning.” (Ibn Mâdjah 899),

er den svag og rapporteres uden ledsagere i beretningskæderne.

Måske vil nogen sige at den ledte ikke er forpligtet til at læse al-Fâtihah mens der læses højt – eftersom Allâh سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى sagde:

وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُواْ لَهُ وَأَنصِتُواْ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ

“Lyt derfor opmærksomt når Qur’ânen bliver læst op, så at I benådes.” (7:204)

og at imâmen står for den ledtes læsning af al-Fâtihah i bønner som læses højt – på samme måde som han står for hans Sutrah. Den indsigelse ville have været god, havde det ikke været for `Ubâdah bin as-Sâmits رَضِيَ اللهُ عَنْهُ hadîth, som berettede at profeten صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّم, efter at havde bedt Fadjr med dem, sagde:

لَعَلَّكُمْ تَقْرَءُونَ خَلْفَ إِمَامِكُمْ

“Det virker som om I læser selv efter imâmen.”

De sagde:

نَعَمْ هَذَا يَا رَسُولَ اللَّهِ

“Ja, det passer, Allâhs sendebud.”

Han sagde:

لاَ تَفْعَلُوا إِلاَّ بِفَاتِحَةِ الْكِتَابِ فَإِنَّهُ لاَ صَلاَةَ لِمَنْ لَمْ يَقْرَأْ بِهَا

“I skal ikke gøre det, bortset fra Bogens indledning – for den som ikke læser den har ingen bøn.” (Abû Dâwûd 823 og at-Tirmidhî 311)

Dette er et udtrykkeligt bevis for, at det er obligatorisk for den ledte at læse al-Fâtihah, selv i bønner som læses højt. Når imâmen har læst al-Fâtihah, begynder du med at læse den – og fortsætter indtil du er færdig. Ingen skade er sket hvis imâmen begynder en ny læsning under din læsning.